onsdag 29. januar 2014

Ute på nye farvann

Ja, det vil vi påstå at vi er. Å skrive en blogg er ikke akkurat kjent for oss, og vi må derfor gjøre som alle andre en gang gjorde- nemlig starte fra scratch. Etter utallige timer foran skjermen, med flere forsøk på å i det hele tatt forstå HVORDAN man endrer, redigerer, legger til, fjerner, sletter, oppretter, laster opp, lagrer, ja og hva nå enn man kan gjøre innpå her- har vi bestemt oss for at dette innlegget må duge nå i første omgang. Bloggen vil hovedsaklig handle om våre to eurasiere og livet vi lever med dem, men innlegg om dyr og behandling av dyr vil også forekomme.


Foxfire Faithful Ferrari
Sist uke kom jeg (matmor) i en situasjon jeg absolutt ikke trives i, og til enhver pris prøver å unngå- min elskede polvott ble syk. Natt til onsdag våknet jeg av ulyder fra buret til Ferrari, bekymret og litt forvirret måtte jeg vekke samboeren min, Mats, for å få han til å gå å sjekke (da jeg er redd for å bli hysterisk og overdramtatisk). Ferrari lå våken i buret sitt, uten oppkast eller noe tegn til ubehag.. Hun er også veldig pratsom, så om hun er misfornøyd med noe, så sier hun alltid ifra.
Mats mente at alt var greit, og at vi heller måtte vente til morgenen før vi eventuelt ringte veterinær. Jeg får ikke fred i meg så fort, så jeg lå våken ei stund til- og fikk derfor med meg hennes neste hosteanfall. Søkte litt på nettet der jeg lå, og fant ut at Ferrari mest sannsynlig hadde fått Kennelhoste.

Hosteanfallene lignet liksom ikke helt på hosting, men på harking.. det endte alltid opp med at hun brekte seg. Dette er noe hun må ha plukket opp i hundeparken- hvor folk med mistanke om sykdom, eller noen symptomer hos hund i det hele tatt, burde holde seg LANGT UNNA! Jeg vet at det er flere unghunder og valper som bruker å sosialiseres i hundeparken, og disse er da i stor fare for en sykdom som kan ende i dødsfall.
Kennelhoste er som regel ikke farlig hos voksne hunder, men den er EKSTREMT smittsom. Derfor skal hund med påvist kennelhoste, eller mistanke om kennelhoste, holdes adskilt fra andre hunder. Kuren er som regel bare hvile, ikke noen lange turer, helst bare do-turer. Da er det også viktig å bruke seler på hunden, og IKKE halsbånd.
Dersom hosteanfallene til slutt resulterer i en lungebetennelse, må nok hunden på en antibiotika-kur. Dersom du er usikker på om din hund viser symptomer, ring veterinær, eller i DET MINSTE hold hunden din adskilt fra andre hunder. Uvitenhet kan fort resultere i en epidemi.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar