torsdag 24. april 2014

Hundefôr, hva er det som gjelder?

Lenge siden vi har skrevet noe nå, rett og slett fordi vi ikke har hatt tid eller mulighet.
I påska var vi en tur i Barcelona, og etterpå var vi hjemme hos foreldre/svigers.

Jeg lurer på, hvordan fôr er det dere bruker til deres hund, og hvordan fungerer hunden på det fôret? Jeg har nå prøvd det aller meste på vår eldste, og hun legger verken på seg eller får bedre pels (som liksom var hele poenget med å bytte in the first place)..  Nå bruker vi Specific på henne, noe som visstnok skal være bra for urinveier og pels og hva det nå skulle være.. Denne fikk vi anbefalt av veterinær, MEN, så er jeg ganske nøye og leser derfor på pakken- alt av små skrift.. For det finnes mye hundefôr der ute, og nesten alle sorter er proppet full med dritt som hunden så absolutt ikke har behov for og i noen tilfeller ikke engang er i stand til å ta opp i kroppen.. Dersom hunden din (unnskyld mangel på bedre ord) bæsjer like mye som den har spist, så er det mest sannsynlig et dårlig for (fordi hunden har ikke mulighet til å ta til seg innholdet).. Om jeg driter meg ut nå, så bare si ifra- dette er noe jeg har lest meg opp til, og antar bare derfor at det er rett.

UANSETT, på baksiden av pakken står det klart og tydelig at fôret bare skal brukes i en bestemt tidsperiode, satt av veterinær.. Vet du, jeg tror ikke han visste dette selv engang for å være ærlig.. Så nå, er det nok. Nå vil vi bytte fôr, til et NÆRINGSRIKT fôr vel og merke- som ikke er proppet full med tilsetningsstoffer og søppel hundene kan leve på men ikke har godt av. Det er ganske bra fôr, Specific, men det hjelper altså lite for vår hund.. Tror hun er nødt til å gå over på noe for hunder med HØY forbrenning eller noe.. om det finnes!

En veldig fin dokumentar for dette temaet kan du se her (anbefaler deg å se hele!) :


Er det noen av dere som råfôrer? Jeg er ikke interessert i det selv, da jeg er totalt kontrollfrik når det kommer til sykdommer som lett kan forekomme når man råfôrer.
Er veldig interessert i anbefalinger når det kommer til tørrfòr, da vi skal bytte snart. Spytt ut!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar